De gemeente Meise grijpt drastisch in om het sluipverkeer uit de smalle en steile ‘Zeswegskes’ te weren. Er werden paaltjes gezet zodat er geen doorkomen meer aan is.
Voor bestuurders die vanuit Asse, Merchtem en verder richting Brussel of Vilvoorde willen was het dé geliefde doorsteek maar met de nodige overlast tot gevolg. Het gevolg is nu wel dat de ochtendfile op de Kardinaal Sterckxlaan nog wat langer geworden is.
Daar worden begin volgend verkeerslichten geplaatst.
Klein Zwitserland
De ‘Zeswegskes’ is een unieke plek in de gemeente waar Heirbaan, Klepperstraat, Kaarlijkstraat, Mankevosstraat en de Krogstraat samenkomen. Door het steile karakter van de smalle wegen werd het er ook wel ‘klein Zwitserland’ genoemd.
Het gemeentebestuur heeft er in het voorjaar verschillende verkeerstellingen uitgevoerd. ‘Daaruit is gebleken dat er dagelijks heel wat sluipverkeer via de ‘Zeswegskes’ rijdt’, legt schepen van Mobiliteit Willy Kerremans (N-VA) uit.
‘Tijdens het ochtendspitsuur zijn er gemiddeld zo’n 50 voertuigen die van de sluiproute Heirbaan-Zeswegskes-Mankevosstraat gebruik maken. Het gaat dan om zowat 1 à twee voertuigen per minuut. Die vormen een gevaar voor de fietsers en voetgangers in de smalle wegen en rijden vaak ook nog te snel.’
Mankevosstraat doodlopend
Om dit sluipverkeer een halt toe te roepen, heeft het college besloten om de Mankevosstraat doodlopend te maken.
‘Daartoe werden paaltjes geplaatst in het stukje van de Mankevosstraat tussen de Zeswegskes en de Kraaienbroeklaan. Aangezien de Kaarlijkstraat al afgesloten is en in de Krogstraat eenrichtingsverkeer geldt, zal het onmogelijk worden om van Oppem via de Zeswegjes naar Meise-centrum met de wagen te rijden.’
‘We hebben dit allemaal niet ondoordacht gedaan’, vervolgt Kerremans. ‘De voorbije jaren werden al maatregelen genomen maar die zijn nutteloos geweest. We hebben dit samen met de politie uitvoerig bekeken.’
‘Ook over de plaatsing van de paaltjes is nagedacht. Die is niet definitief maar we wilden voorkomen dat bestuurders die toch nog langs daar probeerden door te rijden zich niet meer konden terugdraaien in die smalle baantjes.’
Fietspad
Kerremans beseft ook dat hij niet voor iedereen goed kan doen.
‘Mensen van Oppem zullen zeggen dat we hun natuurlijke weg naar Meise afsnijden. Dat is waar. Het is een harde maatregel maar wel effectief. En er zullen er nog volgen op andere plaatsen in de gemeente waar met een dergelijke problematiek geconfronteerd worden…’
Volgens Kerremans valt de impact van de maatregel op de dagelijkse file die op de Kardinaal Sterckxlaan staat om de Nieuwelaan op te rijden te marginaliseren.
‘Dat maakt nu ook het grote verschil niet. Maar we gaan wel iets aan die problematiek doen. Er komen daar in het voorjaar van 2014 verkeerslichten. Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant zal die kost op zich nemen.’
‘Voorwaarde is enkel dat er vanaf de Sint-Elooiweg aan de kant van Wolvertem een fietspad wordt aangelegd tot aan de Nieuwelaan. Dat is voor rekening van de gemeente.’