De afwerking van de binnenkant van de nieuwe tunnel onder het station van Liedekerke neemt meer tijd in beslag door problemen met de waterdichting aan de bovenkant.
Zodra Infrabel die problemen heeft opgelost, kan de binnenbekleding van de tunnel verder afgewerkt worden. De tunnel zal in het voorjaar van 2016 klaar zijn en opengaan.
De weg die door de tunnel loopt, is al klaar, maar de zijwanden en het plafond nog niet helemaal.
In november werden er al witte wandpanelen aan de zijkant van de tunnel geplaatst. Daarop worden nog metalen wandpanelen geplaatst, maar door problemen met de waterdichting van Infrabel, lopen die werken vertraging op.
Ook het plafond van de tunnel wordt nog bepleisterd en de tunnelmonden worden afgewerkt met schanskorven.
Daarna is de tunnel klaar en gaat hij in de loop van het voorjaar open voor alle verkeer.
Tot zolang blijft de huidige omleiding door de oude tunnel en via de Nijverheidszone Begijnemeers behouden. Verkeer dat vanaf de nieuwe rotonde richting het centrum wilt rijden, kan omrijden via het bedrijventerrein.
Verkeer vanuit het centrum richting de E40 kan gewoon via de Affligmsestraat blijven rijden. Fietsers en voetgangers kunnen nog steeds het station bereiken via de tijdelijke oversteekplaatsen.
Laatste schakel
De tunnel is de laatste schakel in de verbinding tussen de E40 en het centrum van Liedekerke. Als die klaar is, kan het verkeer dus weer vlot vanuit elke richting het station bereiken. Ook De Lijn neemt dan de nieuwe bushaltes in gebruik.
Maar het project is daarmee nog niet afgelopen. Vooraleer de volledige stationsomgeving klaar is, staan er de komende twee jaar nog een aantal belangrijke werken gepland.
Infrabelt bouwt een volledig nieuw stationsgebouw en vernieuwt ook alle perrons. Wegen en Verkeer werkt aan verschillende nieuwe parkings, een fiets- en wandelbrug over het natuurgebied en de heraanleg van de stationsstraat aan de kant van het centrum.
Daarnaast komt er ook een fietspunt voor herstellingen en met gloednieuwe fietsenstallingen. Het einde van het volledige project is momenteel voorzien voor eind 2017.