Om fietsen veiliger en aantrekkelijker te maken, zet het lokaal bestuur van Grimbergen resoluut in op de aanleg en verbetering van fietsinfrastructuur. “Dit jaar staan er meteen vier belangrijke projecten op de planning om het fietsnetwerk in onze gemeente te verbeteren.”
Fietsen is in opmars. Steeds meer mensen springen op een – al dan niet elektrisch aangedreven – tweewieler voor woon-werkverkeer en om hun conditie aan te scherpen. In Grimbergen is het lokaal bestuur blij met de vernieuwde interesse in de fiets. Al zorgt dit ook voor een grote uitdaging in de vorm van een veilige en aantrekkelijke fietsinfrastructuur. “Fietsen is belangrijk voor je fysieke én je mentale gezondheid. Een speerpunt van ons lokaal bestuur, dat al meerdere sport- en welzijnsinitiatieven in dit kader genomen heeft. Maar we moeten ook eerlijk durven zijn: de huidige fietsinfrastructuur is nog niet wat het moet zijn. En dat wil deze ploeg nu echt aanpakken. Zo staan er dit jaar al meteen vier belangrijke projecten op de planning om het fietsnetwerk in onze gemeente te verbeteren”, zegt burgemeester Bart Laeremans.
“Het huidige fietspad in de Prinsenstraat verkeert in slechte staat en wordt daarom volledig vernieuwd”, meldt schepen van Wegen en Water Kirsten Hoefs. “Het nieuwe dubbelrichtingsfietspad krijgt een asfaltverharding, wat zorgt voor een comfortabelere en duurzamere ondergrond. Bij de werken houden we rekening met de bestaande bomen, die behouden blijven. Bovendien wordt het nieuwe fietspad beter aangesloten op de bestaande fietsstraat, waardoor de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid voor fietsers vergroten.”
Aangezien de werken geconcentreerd zijn tussen de bomenrij is de hinder, los van het werfverkeer, eerder beperkt. De Prinsenstraat valt bovendien volledig binnen een zone 30, wat maakt dat de aangepaste snelheid van motorvoertuigen gemengd verkeer toelaat. Fietsers kunnen dus, tijdens de werken, even op de rijbaan fietsen. De schoolroutes via het Prinsenbos of de Helman De Grimberghelaan zijn weliswaar een veiliger alternatief.
Op de Nieuwenroodsesteenweg komt een gloednieuw dubbelrichtingsfietspad. Dit fietspad zal de Driesstraat en de Paddegatstraat met elkaar verbinden en creëert zo een comfortabele en veilige fietsroute. “Dankzij de nieuwe infrastructuur wordt deze verbinding een stuk aantrekkelijker voor fietsers. De werken in de Prinsenstraat en de Nieuwenroodsesteenweg starten naar verwachting rond de zomer van dit jaar. Met wat geluk hopen we in de Prinsenstraat zelfs al tegen de start van het nieuwe schooljaar klaar te zijn”, vult schepen Hoefs nog aan.
Schepen van Mobiliteit Philip Roosen: “Voor de Beigemsesteenweg zijn we volop bezig met de voorbereiding van een dubbelrichtingsfietspad. We zullen de vergunningsaanvraag deze maand indienen. Zodra alle vergunningen zijn afgeleverd, kunnen de werken van start gaan.
Voor de plaatsing van het fietspad dienen 84 bomen te verdwijnen. Die bomen worden vervangen door bomen verspreid over de nieuwe speelzone bij GBS ’t Mierken, de parking aan het kerkhof in Humbeek en de Beigemsesteenweg zelf. De gemeente biedt ook specifiek de mogelijkheid aan de buurtbewoners om een boom in eigen tuin aan te planten. Wie dat wenst, kan contact opnemen met het gemeentebestuur.
Verder worden de bushaltes op de Beigemsesteenweg vernieuwd zoals in de Sparrenlaan en dus conform de huidige wetgeving. Tot slot komen er verschillende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.”
“Ook de aanleg van een nieuw fietspad in de Kruisstraat zit in de pijplijn”, vervolgt Roosen. “Hier wachten we op de nutsmaatschappijen, die eerst hun oude ondergrondse leidingen moeten vervangen voordat de werken kunnen beginnen.”
“Met deze vier projecten zetten we belangrijke stappen om fietsen in onze gemeente veiliger, comfortabeler en duurzamer te maken. Samen met de reeds aangelegde fietspaden in de Sparrenlaan en een deel van de Veldkantstraat, zorgen we ervoor dat fietsers veilig en vlot van oost naar west en van noord naar zuid door onze gemeente kunnen fietsen. We houden onze inwoners op de hoogte van de voortgang van de werken via onze communicatiekanalen”, besluit schepen Roosen.