Zowat zestig inwoners van Grimbergen en Strombeek-Bever hebben zaterdag deelgenomen aan de eerste van zeven workshops over de toekomstige trams van De Lijn.
Nog maar eens werd duidelijk dat de meningen over de plannen zeer verdeeld zijn.
Tegen 2020 wil De Lijn drie tramlijnen in en rond Brussel operationeel hebben. Zo moet het gemakkelijk sporen worden tussen de luchthaven van Zaventem en Brussel, tussen Jette en Zaventem en tussen de hoofdstad en Willebroek.
De tracés werden eind vorig jaar al vastgelegd door de toenmalige Vlaamse regering, maar over de exacte inplanting van onder meer parkeerplaatsen, halte-infrastructuur en fietsenstallingen is nog niets beslist.
‘We geven daarom het woord aan de buurtbewoners’, zegt Joost Swinnen van De Lijn. ‘Dat doen we via workshops. De aanwezigen krijgen er informatie over de tramlijnen en kunnen mee debatteren over de inplanting van allerlei zaken langs de tracés. Met het resultaat trekken we naar de ontwerpers.’
Zaterdag vond de eerste workshop in Strombeek-Bever plaats. De 46-jarige Bart De Craene uit Grimbergen is een voorstander van de komst van de tramlijnen.
‘Het is veel beter voor het milieu. Zeker om naar de luchthaven te gaan, kan ik hier gebruik van maken. Er gaan natuurlijk wel minder parkeerplaatsen zijn, maar ik ga ervan uit dat ze dan met een systeem van bewonerskaarten zullen werken.’
Eén van de tegenstanders is de 77-jarige Pieter Steegmans. Hij woont in de Sint-Annalaan in Strombeek-Bever en weet dat de tram voor zijn deur zal rijden.
‘Ik dacht dat we meer te zeggen zouden krijgen bij de uitwerking van het tracé. Ik woon al 38 jaar in de Sint-Annalaan, maar overweeg te verhuizen. Ik ben trouwens niet de enige.’