ASSE - De Vlaamse regering bereikte maandagavond een akkoord over het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP). Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) gaf een eerste overzicht van de infrastructuurwerken per provincie die de komende jaren op geld van de Vlaamse regering mogen rekenen.
Het GIP legt vast waar het geld naartoe gaat tot en met 2027. Het plan voor de laatste twee jaar van de legislatuur wordt begin 2026 opgemaakt. Tegen 2029 gaat het om 2,2 miljard euro per jaar.
Minister De Ridder (N-VA) heeft keuzes moeten maken. Ze kan ruim 2 miljard per jaar uitgeven, maar de aanvragen van de lokale besturen liggen heel wat hoger dan dat bedrag. “Ik ben daarom heel dicht bij het regeerakkoord gebleven, waarin die keuzes eigenlijk al gemaakt waren. Daar hebben we prioriteit aan gegeven.”
Wat er allemaal precies in dat plan staat, is nog niet duidelijk. Dat moet eerst nog naar het parlement. Maar de minister gaf bij Radio 1 wel al een eerste inkijk en daaruit blijkt dat de mobiliteitsinvesteringen evenwichtig gespreid worden over de provincies.
Maar op basis van de eerste prioriteitenlijst behoort fase 2 en 3 van de Ring rond Asse hier niet bij. In Vlaams-Brabant gaat er budget naar de luchthaventram, de ring rond Brussel en de A8 in Halle.
Hierdoor wordt het Ringdossier in Asse allicht opnieuw op de lange baan geschoven.
Een ring rond Asse van fase 1 tot bladerenkwartier met daar een rond punt en dan verder naar Gentse steenweg met daar ook een rond punt. Geen onteigeningen buiten landbouwgrond en vlotte ontsluiting van Aalst en Dendermonde. En de prijs van de ring door Asse gedeeld door 4 !!
Het had zo simpel en veel goedkoper kunnen zijn met een ring ROND Asse …..en die had er zonder hinder nu al kunnen liggen……Ik heb medelijden met de mensen die dagelijks door de file moeten…..
Er is al meer dan 55 jaar sprake van een ring rond Asse, dus zal nu niet meer aankomen op een paar jaar zeker????
Voor mij niet, ik heb intussen Asse al een paar jaar verlaten 😉