Maandag 30 juni 2025 start het Agentschap Wegen en Verkeer met de laatste fase van de werken aan het kruispunt van de Brusselsesteenweg (N9), Zuiderlaan (N9) en Raymond Pelgrimslaan in Asse. Tijdens deze fase krijgt het kruispunt een nieuwe asfaltlaag. De laatste werken zullen veel hinder met zich meebrengen. Het kruispunt wordt drie dagen volledig afgesloten. Wie niet in de buurt moet zijn, vermijdt best de omgeving. |
Asfalteringswerken De werken starten op maandag 30 juni en duren, volgens de huidige planning, tot vrijdag 4 juli. Op maandag worden de fietspaden geasfalteerd. In de twee dagen daarna wordt het bestaande asfalt weggefreesd en brengt de aannemer de putdeksels in de rijweg op de juiste hoogte. Op donderdag 3 juli wordt de nieuwe asfaltlaag aangebracht. In de nacht van donderdag 3 juli op vrijdag 4 juli volgen tot slot de wegmarkeringen. De aannemer voert nadien, tot aan de start van het zomers bouwverlof, nog enkele kleinere afrondende werken uit. |
Grote hinder tijdens de werken Van dinsdag 1 juli tot en met donderdag 3 juli is het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Zuiderlaan volledig afgesloten voor verkeer. Wie van Zellik naar Brussel rijdt (of omgekeerd) volgt een alternatieve route via de Vliegwezenlaan, Pontbeeklaan en de Brusselse ring (R0). Zwaar en doorgaand verkeer wordt omgeleid via de E40, de ring en het verkeersknooppunt Groot-Bijgaarden (van de E40 en de ring). Enkel de Raymond Pelgrimslaan blijft toegankelijk voor plaatselijk verkeer dat woningen of bedrijven wil bereiken. Als bijkomende maatregel schakelt de gemeente Asse tijdelijk haar ANPR camera’s op de gemeentelijke wegen en in het centrum uit voor vrachtwagens die een alternatieve route moeten nemen. Als alles volgens planning verloopt, kan het kruispunt op vrijdagochtend 4 juli opnieuw worden opengesteld voor verkeer. |
Veiliger en vlotter Het drukke kruispunt van de Zuiderlaan met de Brusselsesteenweg, tussen de Ring rond Brussel (R0) en de E40, was voor aanvang van de werken onoverzichtelijk en onveilig. Wegen en Verkeer maakte daarom het kruispunt compacter en veiliger voor het vele verkeer dat er dagelijks passeert. “De herinrichting van dit kruispunt betekent een belangrijke stap in het verhogen van de verkeersveiligheid op een drukke en strategische locatie. Tegelijk verbeteren we de infrastructuur voor fietsers en voetgangers, met meer comfort en veilige oversteekplaatsen. Zo geven we invulling aan een duurzaam en toekomstgericht mobiliteitsbeleid,” vat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick de Ridder samen. Na de werken is het niet langer mogelijk om komende vanuit Brussel linksaf te slaan naar de Raymond Pelgrimslaan. Vanuit de Henri de Kosterlaan zal het verkeer de Zuiderlaan niet langer kunnen oprijden. Om de verkeersafwikkeling ter hoogte van het kruispunt niet langer te verstoren, ontsluit de wijk achterliggend aan de Henri De Kosterlaan in de toekomst via de rotonde in de Zuiderlaan. Op die manier komt er ruimte vrij voor extra groen en de verdere ontwikkeling van een volwaardige fietssnelweg F211. Een extra zebrapad zorgt er ten slotte voor dat voetgangers aan elke tak van het kruispunt kunnen oversteken. |