Nieuwe slimme verkeerslichtenregeling op Brusselsesteenweg met Industriezone Zellik Broekooi
Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt vanaf woensdag 9 april de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de industriezone van Z.4 Broekooi. Momenteel ontstaan er conflicten doordat fietsers en automobilisten gelijktijdig groen licht krijgen. De werken duren tot juli 2025, maar geven beperkte hinder.
De aannemer voert vooral werkzaamheden uit op de hoeken van het kruispunt, waarbij het doorgaande verkeer altijd mogelijk blijft op de Brusselsesteenweg. Voetgangers en fietsers kunnen de werfzone voorzichtig passeren. De bushalte ‘Zellik Industriezone Broekooi’ kan bediend worden door De Lijn, en bewoners en handelaars behouden hun toegang tot woning of bedrijven.
Ieder zijn groen licht Op dit moment ontstaan er op het kruispunt nog conflicten doordat fietsers en automobilisten gelijktijdig groen licht krijgen – bijvoorbeeld wanneer fietsers richting Zellik rijden en autobestuurders links afslaan richting de Z.4 Broekooi. Na de aanpassing aan de verkeerslichtenregeling heeft elke weggebruiker zijn eigen groenlicht fase. Na de werken kan tijdens drukke momenten de wachttijd aan het rode licht iets toenemen. Dat is normaal wanneer de ‘groentijd’ van de verkeerslichten herverdeeld wordt in verschillende fasen.
Nieuwe verkeerslichten en galgpalen voor de toekomst
We verhogen de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid van de verkeerslichten door nu al te investeren in dit kruispunt. Als voorbereiding op de toekomstige herinrichting van de Brusselsesteenweg (N9) tussen de Langestraat en het kruispunt met de Kortemansstraat en de Isidoor Crokaertstraat worden de verkeerslichten zo geplaatst dat deze in het definitief ontwerp maximaal hergebruikt kunnen worden.
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten maken we verkeerslichten over heel Vlaanderen veiliger én slimmer. We werken conflicten weg, zodat weggebruikers zo weinig mogelijk kruisen bij het oversteken bij groen. Tegelijk leggen we extra detectiesystemen aan, zoals lussen, knoppen, radars en camera’s. Zo wacht je nooit meer voor niks voor rood. Sinds de start van het actieplan maakten we meer dan 1.000 kruispunten maximaal conflictvrij. Afgelopen jaar (2024) maakten we om de drie dagen een kruispunt met verkeerslichten veiliger en slimmer, goed voor in totaal 125 verkeerslichteninstallaties over heel Vlaanderen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.