Tijdens de jaarlijkse Transport & Logistics Awards is transportbedrijf VPD met hoofdzetel in Asse beloond met de titel Transporteur van het Jaar. Vooral de milieubewuste bedrijfsvisie viel in de smaak bij de jury.
De hoofdzetel van transporteur VPD is gevestigd in de Zellikse industriezone Broekooi. Het bedrijf werd in 1946 opgericht met, toen nog, als hoofdactiviteit het vervoer van bouwmateriaal en kolen. Ondertussen is het kleine familiebedrijf uitgegroeid tot een KMO met acht vestigingen gelegen op strategisch belangrijke knooppunten. VPD staat nu in voor meer dan 1.500 zendingen per dag met specialisatie in last mile delivery. Die groei is ook aan de jury van de Transport & Logistics Awards niet onopgemerkt voorbij gegaan.
Tijdens de jaarlijkse awardshow werd VPD bekroond met de award voor Transporteur van het Jaar 2022. De jury looft VPD omdat ze hun vloot aan het omschakelen zijn naar zero-emissievoertuigen en niet langer investeren in voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit jaar zal al twintig procent van hun vloot emissievrij zijn, tegen 2025 moet dat al tachtig procent zijn. Tegelijk was VPD ook het eerste Belgische transportbedrijf dat zich aansloot voor de nieuwe elektrische Volta Zero-vrachtwagen en het concept van een oplaadhub voor elektrische voertuigen ontwikkelde.
VPD legt vaker de focus op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen waarbij ze dit continu vertalen naar een milieubewuste bedrijfsvisie. Het transportbedrijf heeft ondertussen al enkele mooie klantrelaties opgebouwd met grote spelers als Ikea, Media Markt, Amazon, Siemens en Bosch. Sinds maart 2022 heeft VPD ook de handen in elkaar geslaan met de Franse groep Star Service. Een toetreding die de knowhow en het respectievelijke netwerk van beide bedrijven beoogt.
“We zijn bij VPD verheugd dat we dit jaar de titel van ‘Transporteur van het jaar’ mogen dragen”, is CEO Steven De Bruyn trots. “ De laatste jaren hebben we binnen VPD een sterke koers gevaren en kenden we een mooie groei met uitbreiding van ons team en nieuwe klanten. Het is een huizenhoog cliché, maar daarom niet minder waar. Winnen en verliezen doe je samen. Dus deze trofee is de verdienste van alle VPD medewerkers, onze partners en vooral ook onze klanten die ons hun producten toevertrouwen.”
En de bedrijfsleiding van VPD heeft ook oog voor andere belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Zo is het al jaren sponsor van de vzw Brothers of Solidarity. Toen zij vorig jaar huishoudtoestellen hadden ingezameld en aangekocht voor de getroffenen van de watersnood in de omgeving van Pepinster, bood VPD structurele en logistieke steun aan voor de vzw.