Het Zeiss Vision Center van de familie Annys heeft een primeur voor de Benelux beet. Via slimme technologie wordt er een 3D-beeld van het gezicht gemaakt waarna de klant alle mogelijke brilmonturen en -glazen virtueel kan passen.
De optiekzaak op Kalkoven heeft al jarenlang ervaring in de branche en blijft zich steeds verbeteren met de nieuwste technologie. “In 1992 zijn we hier met de zaak gestart en hebben we altijd al met de glazen en technologie van Zeiss gewerkt”, zegt zaakvoerster Ingrid Annys. “In 2017 volgde dan een grote verbouwing en in mei 2019 opende dan op dezelfde locatie ons Zeiss Vision Center waar we de klant alles aanbieden van oogmeting tot het passen van de bril.”
Maar de manier waarop klanten hun brilmontuur zullen kiezen bij Annys Asse, zal vanaf nu volledig veranderen. “Voorheen peilden we aan de hand van enkele vragen naar de wensen van de klant waarna de oogmeting volgde. Vervolgens stelden wij enkele modellen voor of paste de klant enkele brilmonturen naar keuze. Maar dankzij de Zeiss Visufit 1000 zal slimme technologie die keuze voor de klant vergemakkelijken”, aldus zaakvoerder Kris Vander Elst.
Negen camera’s
De klant moet voor de Visufit plaatsnemen waarna het toestel een 3D-beeld van het gezicht maakt. “Daar zorgen negen camera’s voor, samen goed voor 45 miljoen pixels”, zegt Kris. “Zo wordt er een levensechte avatar van het gezicht gemaakt. Vervolgens geeft de slimme technologie enkele voorstellen van brilmonturen die het best bij dat gezicht passen. Dat wordt berekend aan de hand van verschillende parameters zoals bijvoorbeeld de vorm van het gelaat.”
Het revolutionaire nieuwe systeem heeft niets dan voordelen voor de klant en de medewerkers. “Klanten kunnen met behulp van deze avatar alle mogelijke monturen passen. Vroeger was dat beperkt tot wat we in stock hadden, maar nu is het gamma dus veel ruimer. Ook de tint van de glazen kan virtueel aangepast worden. De klant kan met de avatar zelfs thuis aan de slag gaan. Het systeem zorgt ervoor dat er veel minder keuzestress is bij de klanten omdat meteen al de best passende monturen voorgesteld worden”, aldus Ingrid.
Ook voor brildragers is het systeem handig omdat zij nu hun eigen bril kunnen aanhouden en tegelijk op het scherm de nieuwe monturen kunnen passen. Maar ook voor de opticiens is het prachtig systeem, zeker in deze coronatijden. “Als klanten op de oude manier een bril komen passen, zijn wij nadien nog lang bezig met het reinigen van de monturen. Maar het geeft ook betere resultaten omdat de precisie zo hoog is. Het samenstellen van de avatar gaat ook snel en voor de klant is het een meerwaarde maar geen meerprijs”, besluiten Ingrid en Kris.
Tijdens de Zeiss Vision Days tussen 10 en 17 april kan iedereen op afspraak kennismaken met de nieuwe technologie.