Een opmerkzame Goeiedaglezer merkte op dat er wel heel veel verkeersborden staan op de hoek van de Parklaan met de Bergestraat. “In totaal staan er wel tien stuks. Is het de bedoeling om halt te houden om al deze borden te begrijpen”, vraagt onze lezer zich luidop af?
Politiecommissaris Fred Scrayen geeft enige toelichting. “Het klopt dat er misschien veel borden staan, maar allemaal hebben ze daar wel hun nut. Zo luidde het voorstel om het laatste stukje Bergestraat dat uitkomt op de Stationsstraat te knippen voor doorgaand autoverkeer, maar er werd voor een andere optie gekozen. Omdat er daar dan verschillende snelheidsregimes samenkomen, moeten er zoveel borden staan.”
De politiecommissaris gidst ons door de verschillende betekenissen van de verkeersborden. “De blauwe pijl linksboven duidt op eenrichtingsverkeer maar het witte bord eronder geeft wel aan dat fietsers en speed-pedelecs uit beide richtingen mogen komen. Het blauwe bord eronder duidt op het inrijden van een woonerf. De snelheidslimiet is er 20 km/u en voetgangers hebben er altijd voorrang op gemotoriseerd verkeer. Het bord eronder geeft het einde van de fietsstraat aan die door de Parklaan loopt. Daar is de snelheid maximaal 30 km/u en mogen fietsers niet ingehaald worden. Ook de thermoplast op het wegdek geeft dat aan.”
Doorlopende straat
De Bergestraat loopt rechts verder maar is halverwege geknipt. Het bovenste verkeersbord rechts geeft aan dat het een doorlopende straat is. Dat wil zeggen dat autoverkeer niet verder kan rijden maar fietsers en voetgangers kunnen wel verder. “Wat ik het minst logische vind aan deze opstelling is dat dit stukje Bergestraat nog zone 50 is. Nu zit je daar dus met drie snelheidsregimes die op het kruispunt samenkomen. Het zou beter zijn mocht de Bergestraat daar ook zone 30 wordt. Ik ga dit zeker eens aankaarten tijdens een overleg”, aldus Fred Scrayen.