Dilbeek onderzoekt middelengebruik bij jongeren

Dilbeek is gestart met de enquête ‘Nog tijd zat’, waarbij gepolst wordt hoe jongeren en hun ouders staan tegenover middelengebruik.

De actie werd ontwikkeld door een werkgroep bestaande  uit Don Bosco Groot-Bijgaarden, Regina Caelilyceum Dilbeek, Politie Dilbeek, dienst Welzijn en Preventie, Dienst Jeugd, Logo Zenneland en CGG Ahasverus. Aanvankelijk richtte ze zich voornamelijk op organisatoren van evenementen en deelnemers om hen te informeren over de wetgeving omtrent het schenken van alcohol aan minderjarigen

Met ‘Nog tijd zat voor een enquête’ wil de werkgroep nu ook een beeld krijgen van hoe jongeren van 12 tot 24 jaar en hun ouders denken over middelengebruik. Er zijn dan ook twee aparte vragenlijsten voor beide groepen.  Alle resultaten worden anoniem verwerkt.

Online enquête

De leerlingen van Don Bosco Groot-Bijgaarden als Regina Caelilyceum gestart met de afname van de online enquête bij hun leerlingen. Hun ouders werden eveneens uitgenodigd om dit te doen. Op de Dag van de Dilbekenaar was de werkgroep aanwezig, net zoals ze dat zullen zijn tijdens de jaarmarkt komende maandag. In de stand kunnen mensen de enquête meteen op een laptop invullen.

Wie graag aan het onderzoek meewerkt, kan dat nog tot eind oktober,  gewoon van thuis op www.nogtijdzat.be. De resultaten worden begin 2014 bekendgemaakt.

Wedstrijd

Aan de enquête is voor wie dat wil ook een wedstrijd verbonden. Wie de leukste slogan verzint, eventueel als aanvulling op ‘Nog tijd zat…’ maakt kans op een feestpakket of filmtickets voor Westrand. De leukste slogans worden bovendien op bierviltjes gedrukt die in Dilbeek zullen verspreid worden.

De stand staat komende maandag tijdens de jaarmarkt tegenover de grote tent van Oosthoek Live aan het Patattenveld.