De gemeente Meise vraagt dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een inhaalverbod invoert op de Merchtemsesteenweg.
“Er wordt te snel gereden, er zijn verschillende kruispunten op korte afstand en voertuigen halen zelfs in ter hoogte van die kruispunten”, kaart schepen Jonathan De Valck (N-VA) aan. AWV laat weten dat het wel graten ziet in een inhaalverbod.
De drukke Merchtemsesteenweg tussen Merchtem en Wolvertem is meteen ook de weg waar het snelst gereden wordt in de gemeente . Dat concludeert schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck op basis van de flitscijfers.
“Vanaf Banden Roelants mag je daar 70 km per uur rijden. Maar dat wordt door meer dan 3 op de 10 bestuurders niet nageleefd. Het is een lang recht stuk weg dat uitnodigt tot overdreven snel rijden. Snelheden boven de 100 km per uur zijn er vandaag geen uitzondering. Dit jaar werd er zelf al iemand geflitst aan 136 km per uur.”
“Tussen de Driesstraat en Raiglot Moto heb je meerdere kruispunten op korte afstand. Sommigen halen zelfs in ter hoogte van die kruispunten. Vorig jaar viel er nog een verkeersdode tijdens een inhaalmanoeuvre ter hoogte van de Meuzegemstraat.”
Nochtans werden eerder er al meerdere maatregelen genomen om de snelheidslimiet te handhaven. “Er staan twee snelheidsinformatieborden: ééntje aan het kruispunt met de Meuzegemstraat en eentje verderop ter hoogte van de Driesstraat. De politie organiseert er ook regelmatig flitscontroles. Daarbij werden tot en met mei van dit jaar al 8 rijbewijzen ingetrokken.”
Schepen De Valck wil echter nog verder gaan. Hij vraagt dat het Agentschap Wegen en Verkeer – dat de weg beheert – een inhaalverbod invoert.
“Daardoor verhoog je de drempel om meer dan 70 km per uur te rijden en goede bestuurders voorbij te rijden. Dat inhaalverbod moet de snelheidslimiet dus beter doen handhaven. Deze ingreep zal ongetwijfeld de verkeersveiligheid ten goede komen”, aldus nog De Valck.
“De gemeente heeft ons deze vraag intussen gesteld en wij gaan hiermee akkoord”, zegt woordvoerder Anton De Coster van AWV. “Het is nu aan hen om een aanvullend reglement op te stellen om dit inhaalverbod formeel in te voeren.”