REGIO - Om de Vlaamse begroting mee op orde te krijgen, zullen er elk jaar voor tientallen miljoenen euro’s extra verkeersboetes worden uitgeschreven. Vlaanderen neemt de afhandeling volledig in eigen handen: “de federale overheid int snelheidsboetes niet correct én rechtvaardig”, aldus minister-president Matthias Diependaele (N-VA).
De Vlaamse regering beklemtoond dat dit geen nieuwe belasting is. De Vlaamse regering wil wel waken over de 50 miljoen euro extra inkomsten via een betere afhandeling van de verkeersboetes. Wie zich bijvoorbeeld aan de snelheidslimieten houdt, zal hiermee niet worden geconfronteerd is de verdediging van de Vlaamse regering. Vlaanderen gaat de verkeersinbreuken via trajectcontroles of flitscamera’s, die nu eigendom zijn van het Agentschap Wegen en Verkeer, voortaan zelf afhandelen. Vandaag gebeurt dat nog via een samenwerking tussen de federale politie en het zogenaamde boeteplatform van de FOD Justitie.
Volgens Diependaele zal een deel van die extra opbrengst “rechtstreeks doorvloeien naar het Verkeersveiligheidsfonds, om de verkeersveiligheid op de Vlaamse wegen verder te verbeteren.” Vlaanderen heeft immers als ambitie om tegen 2050 aan nul verkeersdoden te geraken. Vorig jaar stierven nog 253 mensen in het verkeer.
In Vlaanderen zijn vorig jaar bijna 6,2 miljoen verkeersinbreuken vastgesteld. Voor de duidelijkheid: veel Vlaamse gemeenten installeerden de voorbije jaren op eigen kosten zelf ook trajectcontroles of flitspalen. Van die inkomsten blijft Vlaanderen af.