Aanpassingen zones 30 en fietszones in Merchtem

Het zat er al een beetje aan te komen en op de gemeenteraad van april staan de aanpassingen van de verschillende zones 30 en fietszones in de eerste week van de zomervakantie ter goedkeuring.

Burgemeester Maarten Mast licht de plannen toe: “Vooraleer we konden beginnen aan de nieuwe afbakening van de zones 30 hebben we eerst onze fietszones herbekeken. Hier hebben we rekening gehouden met onder andere bestaande knippen, nieuwe fietsinfrastructuur en het Fietsnetwerk. Zo zal bijvoorbeeld de fietszone Olmestraat behouden blijven, maar wordt de fietszone Mollemstraat afgeschaft, mits behoud van de maximumsnelheid van 30 km/u. De fietszone in de Drielindenbaan blijft voorlopig behouden maar zullen we afschaffen wanneer de OMA-fietssnelweg (F221) gerealiseerd is. Daarnaast hebben we ook beslist om een nieuwe fietszone in te voeren om de verkeersveiligheid in de omgeving van het station te verhogen.”

Schepen van Mobiliteit Dirk Blomme vult aan: “Naast deze nieuwe fietszones hebben we ook vooral rekening gehouden met de schoolomgevingen, dorpskernen en fietssnelwegen om de afbakening van de zones 30 te bepalen. De overige straten van de huidige zone 30 zijn we dan straat per straat gaan bekijken om onze zones 30 in te korten, zodat we deze beter kunnen handhaven”

Dat geeft volgende wijzigingen van zones 30 waar opnieuw max 50km/u zal gereden mogen worden:

Brusselsesteenweg tussen Kalkovenlaan en Puursstraat

Dendermondestraat tussen Sint Janstraat en zijstraat Dendermondestraat

Steenhuffelstraat, gedeelte Middelstraat tot aan Processiebaan en gedeelte Peisegemstraat tot aan Leireken

Ten Houte, Hof Ten Houte en gedeelte Dries tot aan Sint Huybrechtstraat

Linthoutstraat, Hondsbergstraat en Romeinsebaan

Osseveldstraat en Lobbeweg

Doodlopend gedeelte Broekweg

Gedeelte Lindestraat vanaf Hammesehoek tot aan grens Asse

Burgemeester Maarten Mast verduidelijkt: “Het is de bedoeling dat we onze nieuwe zones 30 beter gaan kunnen handhaven, maar niet door het plaatsen van Berlijnse kussens. Want laat me duidelijk zijn dat deze verkeersmaatregel op grondgebied Merchtem een uitdovend karakter zal hebben in deze legislatuur.”

Schepen van Mobiliteit Dirk Blomme: “Klopt, we willen in samenwerking met de politie namelijk werk maken van GAS 5 om onze zones 30 te handhaven. Niet door middel van trajectcontroles, maar via een mobiele radarcamera en een CALOG-medewerker. Deze persoon kan onverwacht, in elke straat op ons grondgebied, regelmatig op snelheid kan gaan controleren.”

Na de goedkeuring op de gemeenteraad zullen de plannen van de nieuwe zones 30 en fietszones op de gemeentelijke website te bekijken zijn.

5 1 stem
Artikel waardering

Reageren op dit artikel

Online reageren kan enkel op artikels van de laatste veertien dagen via onderstaand vakje. Reacties worden gemodereerd.
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x