Vergunningsfase Hopmarktproject zit in laatste rechte lijn

Er loopt momenteel een openbaar onderzoek voor de omgevingsvergunning van het grote Hopmarktproject in het centrum van Asse. Daarmee lijkt de laatste rechte lijn na een jarenlange procedureslag te zijn ingezet, volgend najaar zou de werf opgestart kunnen worden.

Het Hopmarktproject dat nu op tafel ligt, valt niet meer te vergelijken met het project dat tijdens de twee vorige decennia zoveel stof liet oplaaien. Het project werd fel afgeslankt, zowel wat betreft de bouwhoogte als het aantal appartementen en winkelruimtes.

Met de afslanking van het project verstilde ook het protest. Vorig jaar verkreeg de NV Hopmarkt al een verkavelingsvergunning voor het project en keurde de gemeenteraad de wegenis goed. Nu loopt er nog tot en met 17 december een openbaar onderzoek voor de omgevingsvergunning voor het project. Die bouwt voort op de al verkregen verkavelingsvergunning en bevat geen grote wijzigingen meer.

“De gemeente heeft in dit dossier echt de pen vastgehouden. Architect Maarten Van de Voorde ontwikkelde het nieuwe Hopmarktplein. Het uitgangspunt van het nieuwe Hopmarktproject is dat het op schaal van het dorpsleven moet zijn. Het plein moest plaats blijven bieden aan de wekelijkse markt en de kermissen. Het moet een bruisend dorpshart creëren, iets wat Asse momenteel niet echt heeft”, zegt Bart Langens, bestuurder van de NV Hopmarkt.

Concreet zal er op de Hopmarkt nog ruimte zijn voor tien meergezinswoningen, goed voor 85 appartementen, en zes eengezinswoningen met een tuintje. Dertien ruimtes op het gelijkvloers worden voorbehouden voor de klassieke winkels, horeca of diensten zoals bijvoorbeeld een kinderopvang. “We bieden een brede mix aan wooneenheden, gaande van een- tot driekamerappartementen en penthouses, waardoor het voor iedereen betaalbaar is”, aldus Bart Langens. De bebouwing zal ook aansluiten aan de al bestaande blinde gevels rond de huidige Hopmarkt en beperkte hoogteaccenten tot maximaal vijf bouwlagen hebben. En alles zal verwarmd worden zonder fossiele brandstoffen. (Lees verder onder de foto)

Het hele project krijgt ook een ondergrondse parking. De huidige bovengrondse parkeerplaatsen op de Hopmarkt verdwijnen, net als de parkeerplaatsen op het Gemeenteplein na de voltooiing van het project. De parking zal bestaan uit twee ondergrondse bouwlagen met de in- en uitrit langs de Arsenaalstraat. 

“Er zullen 100 publieke parkeerplaatsen zijn op niveau -1 en het OLV-ziekenhuis krijgt 101 plaatsen op niveau -2. Op beide niveaus samen komen nog eens 108 plaatsen voor de private wooneigenaars”, legt Bart Langens uit. Vorig jaar dreigde het ziekenhuis nochtans uit het project te stappen, maar intussen draaide het bestuur bij. Het OLV-ziekenhuis heeft nog steeds de ambitie om een extra ingang te creëren langs het Marktplein, waardoor patiënten en bezoekers snel aan de parking zijn.

De NV Hopmarkt hoopt om begin 2025 een omgevingsvergunning te krijgen waarna het project verder voorbereid kan worden en een aannemer gezocht kan worden. De bouw zou dan eind 2025 van start kunnen gaan. Er zal minstens twee jaar gewerkt worden, mogelijk in fasen. De gemeente zal de parkeerplaatsen die wegvallen, tijdelijk compenseren. 

“Die werken zullen zeker geen makkelijke periode zijn voor de buurt”, geeft Bart Langens grif toe. “Maar wat er nadien zal komen, gaat zuurstof geven aan het centrum. De ingang van het ziekenhuis zal langs de Markt komen, de extra bewoners en bezoekers zullen zorgen dat de horeca daar opnieuw kan floreren.”

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk