Anderhalf jaar geleden startte het gemeentebestuur van Asse met de aanpak van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid op 7 locaties via trajectcontroles op snelheid (zone 30 km/u) en op doorgaand tonnagevervoer (+3.5T). Hiermee zet het bestuur resoluut in op het veiliger en meer leefbaar maken van de schoolomgevingen en de dorpskernen waar heel wat sociale activiteiten plaatsvinden.
Deze aanpak stoelt op de visie dat mobiliteit en verkeer niet snel maar vooral veilig, comfortabel en met respect voor elke weggebruiker kan en moet, dat hoofdwegen beter geschikt en uitgerust zijn voor intensiever en zwaarder verkeer en dat de mobiliteit in kleinere wegen en verblijfsruimten maximaal dient gericht op voetgangers, fietsers en lokaal verkeer.
Het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u en een verbod op doorgaand vrachtverkeer +3.5T kent een algemeen draagvlak in al onze mobiliteitsbevragingen. Deze snelheidsverlaging geeft niet enkel een aangenamer en veiliger gevoel in het verkeer, maar zorgt bij een aanrijding voor aanzienlijk grotere overlevingskansen van voetgangers en fietsers (vier tot vijf keer groter). Bovendien heb je bij een aanrijding aan 30 km/u drie keer minder risico op zware verwondingen dan aan 50 km/u. Ook de uitstoot van fijn stof daalt en de geluidsoverlast daalt met 4 à 6 decibel.
Duidelijk inrichten en eenvoudig kunnen lezen van de weg als hulpmiddel
Het gemeentebestuur koos voor een duidelijke vertaling van de reglementering op de weg door het aanbrengen van poorten, wegmarkeringen, grondstickers en signalisatie ondersteund door tekstkarren en infoborden.
De cijfers na invoering van de eerste trajectcontroles zijn heel positief en tonen aan dat een aangepast rijgedrag wel degelijk mogelijk is. Het aantal snelheids-overtredingen op de trajecten zit net onder 1%.
Een geslaagde beleidsbeslissing in cijfers
Sinds de start reden 809.643 wagens over de 4 trajecten waar de controles reeds actief zijn waarvan 7.882 bestuurders een overtreding begingen (cijfers van 4 maart 2024 tot einde juni 2024).
Dit wil zeggen dat 99% van alle automobilisten zich aan de maximumsnelheid binnen de trajectcontroles houdt. Een positief resultaat door het samengaan van een goede weginrichting ondersteund door de trajectcontrole. In andere steden en gemeenten zat het overtredingspercentage bij de start van trajectcontroles op 23%, een percentage waar we in Asse al van bij de start onder zitten.
In Boekfos reed vóór de invoering van de trajectcontrole gemiddeld 13,50 % of ongeveer 1 op de 8 bestuurders te hard. Na invoering van de trajectcontrole bedraagt dit 0,5%.
Ongeveer 80% van de overtredingen wordt begaan door niet-Assenaren die zich aan een te hoge snelheid een weg zoeken via de kleinere wegen in Asse. Sinds de opstart van onze trajectcontrole werd het vervolgen van voertuigen met buitenlandse nummerplaat ook mogelijk.
De trajecten Zellik en Muurveld-Boekfos-Bloklaan kennen een overtredingspercentage van ongeveer 0,4 tot 0,5%. Op andere trajecten zit dit tussen 0,8 en 3,5%.
Blijvend investeren in verkeersleefbaarheid en veiligheid heeft zijn prijs
De ANPR-camera’s nodig voor deze trajectcontroles wordt gefinancierd door de firma TAAS (Trajectcontrole As A Service) en wordt zuiver betaald via de overtredingen. Je betaalt hier als inwoner niet aan mee, tenzij je een overtreding begaat.
Een overtreding (start vanaf 53 euro) levert TAAS 24 euro op. TAAS neemt gedurende 6 jaar de investering van camera’s en palen, het ijken van de toestellen, het onderhoud en een deel van de dataverwerking op zich. Haviland, dat optreedt als sanctionerend ambtenaar en juridische dienst, ontvangt per boete 13 euro.
Het resterende bedrag van 16 euro investeert het gemeentebestuur in de inrichting van zone 30, toegangspoorten, verkeersborden, wegmarkeringen en flankerende verkeersmaatregelen in en rond de trajecten. Het uitgangspunt is en blijft het verhogen van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. Wanneer iedereen zich aan de vooropgestelde snelheid houdt en er geen boetes meer zijn, is ons doel bereikt.
De volgende stappen
Op maandag 15 juli startte de trajectcontrole op in Kobbegem (Ganzenbos-Langestraat), op 23 juli in Bekkerzeel (Schutstraat-Boterberg) en op 20 augustus in Mollem (Kasteelstraat).
De wegen rond deze trajectcontroles worden gescreend. Via metingen bekijken we of er effectief verschuivingen in het gebruik van bepaalde wegen zijn. Wanneer andere wegen en routes plots een sterk verhoogde verkeersstroom zouden kennen of bepaalde gedragingen de kop opsteken, rollen we ook hier extra flankerende maatregelen uit. Eerste metingen geven aan dat dit niet meteen het geval is.