Leerlingen van 5 TW (technologische wetenschappen) en 6 IW (industriële wetenschappen) deden mee aan de Vlaamse Fysica Olympiade. Dit is een wedstrijd waarin leerlingen van de derde graad secundair onderwijs zowel hun theoretische als praktische kennis over fysica testen en mooie prijzen in de wacht kunnen slepen. De bedoeling van deze organisatie is de interesse bij leerlingen opwekken voor de boeiende wereld van wetenschappen, erkenning geven en streven naar kwalitatief hoogstaand wetenschapsonderwijs.
De eerste ronde legden de leerlingen op school af, op 24 januari. Dat deden ze voortreffelijk, waardoor ze mee mogen naar de tweede ronde. Deze ronde belooft supermoeilijk en uitdagend te worden. De prijzen zijn dan ook niet van de minste. Er vallen drie tickets te winnen naar de Internationale Fysica Olympiade te Isfahan in Iran. De school is alvast nu al erg trots op Rune, Lars, Gorik en Lennert!
Maar daar stopt het niet. De leerlingen van 5TW en 6IW namen ook deel aan de wiskunde-wedstrijd Wiskunnend Wiske. Hiermee maakt de VUB al sinds 2010 leerlingen uit het secundair onderwijs – en dan in het bijzonder meisjes – warm voor wiskundige en wetenschappelijke studies. Drie professoren begeleiden deze wedstrijd. Prof. Ingrid Daubechies, Prof. Ann Dooms die onderzoek doet in de toegepaste wiskunde en Prof. Pattie Maes die innovatieve software ontwikkelt. Prof. Ingrid Daubechies is de bezielster van de wedstrijd. Zij geeft les aan de Universiteit van Princeton in de VS, maar studeerde aan de VUB. Ze vond de inspiratie voor deze wedstrijd in de stripfiguur van Wiske. Wiske, een beetje eigenwijs, vindt volgens haar steeds andere, creatieve oplossingen voor complexe problemen en als ze zich afvroeg wat Wiske later zou gaan studeren dan was dat volgens haar: wiskunde!
Daarom bestaat de competitie niet uit klassieke vraagstukken met gegevens en formules, maar uit open vragen mét verschillende oplossingsmethodes. Uitdaging én creativiteit zijn dus nodig!
Net zoals voor de fysica-wedstrijd, losten de leerlingen eerst in de klas een aantal opdrachten op. Dit is de voorronde, daar behaalden ze meer dan 85% op de 3 deelopdrachten.. Ruim geslaagd… dus mochten de leerlingen van GTSM naar de tweede ronde in de VUB. Zij togen op 6 februari naar de universiteit, alwaar ze het samen met nog 40 andere klassen opnamen tegen elkaar. In klasverband dienden ze vier problemen op te lossen, uiteraard zonder hulp van de leerkrachten. Onze leerlingen gingen naar huis met een mooi aandenken, in de top drie raakten ze jammer genoeg niet… maar ze zijn alweer een ervaring rijker! Ze leerden als team met deadlines, stress en pittige opdrachten omgaan. En Wiske…. die zag dat het goed was!