Sinds het einde van de werken op de Wolvertemsesteenweg (N211) krijgt de Spaanse Lindebaan weer zeer veel verkeer te slikken. Het gemeentebestuur, de politie en de bewoners slaan de handen in mekaar om de leefbaarheid van de straat te verhogen. Er wordt gestart met een lik-op-stukbeleid tegen zwaar vervoer.
De Spaanse Lindebaan verbindt de Hellebeekstraat en de Vilvoordsesteenweg. Een mooie straat in een woonwijk, maar eentje die geplaagd wordt door veel en ook zwaar verkeer.
“Alhoewel er al langer een tonnagebeperking geldt in deze straat, merken we dat die door sommige vrachtwagenchauffeurs niet gerespecteerd wordt”, zegt burgemeester Bart Laeremans (Vernieuwing). “Dit zware verkeer hindert niet alleen de doorstroming van normaal verkeer, maar zorgt ook voor overlast onder de vorm van lawaai, trillingen en beschadigingen aan het wegdek. Hier moeten we iets aan doen.”
“Er zijn duidelijke vrachtwagenroutes via de Vilvoordsesteenweg, de Wolvertemsesteenweg en de Hellebeekstraat”, vervolgt korpschef Jurgen Braeckmans. “Vrachtwagenchauffeurs moeten deze volgen en de tonnagebeperkingen in andere straten respecteren. Samen met het parket zal de Grimbergse politie nu een lik-op-stukbeleid voeren. Chauffeurs die de tonnagebeperking negeren, zullen niet alleen een boete krijgen van 174 euro, maar ook onmiddellijk hun rijbewijs kwijt zijn. We willen duidelijk zeggen: genoeg is genoeg.”
Eind september voerde de gemeente gesprekken met de bewoners van de Spaanse Lindebaan. Hieruit kwamen nog enkele voorstellen om de leefbaarheid en mobiliteit in de Spaanse Lindebaan te verbeteren.
“Uit het overleg kwamen enkele acties die we op korte termijn kunnen uitrollen, zoals het lik-op-stukbeleid voor zwaar verkeer”, zegt schepen van Mobiliteit Philip Roosen (N-VA). “De gemeente zal ook de bedrijven uit de buurt aanschrijven en hen vragen om hun eigen chauffeurs en die van hun toeleveranciers te sensibiliseren. Wie de tonnagebeperkingen negeert, zal er de gevolgen van dragen. We onderzoeken daarnaast of asverschuivingen een oplossing zijn om de snelheid te beperken en toch parkeren mogelijk te maken. Dit moet nog verkeerstechnisch uitgewerkt worden. Eens het mobiliteitsplan van Grimbergen klaar is, zullen we weten wat de definitieve situatie in de Spaanse Lindebaan wordt.”