Opgelet met ‘sms van uw bank’

Het parket Halle-Vilvoorde stelt de laatste tijd een toename vast van het aantal mensen die slachtoffer zijn geworden van oplichters die steeds dezelfde oplichters truuk gebruiken.

De slachtoffers worden veelal gecontacteerd via sms. De oplichters doen zich voor als medewerkers van de bank van het slachtoffer en vragen aan de slachtoffers om op een link in de sms te klikken omdat er zogezegd verdachte transacties op hun rekeningen werden vastgesteld.

Eens de slachtoffers op de link in het bericht klikken, volgen er instructies. Er wordt aan de slachtoffers gevraagd hun bankkaart in de kaartlezer te steken en hun pincode in te geven. Op die manier slagen de oplichters er in om grote sommen geld van de rekening van het slachtoffer te laten verdwijnen.

Er wordt meestal vanuit het buitenland gewerkt en ook het buitgemaakte geld wordt naar het buitenland doorgesluisd.

“Het is belangrijk dat mensen gewaarschuwd zijn en weten dat hun bankinstelling hen nooit via sms zou contacteren en al zeker niet via sms hun code of andere bankgegevens zou opvragen,” schrijft het parket.

Meer uitleg, tips en nuttige links kan men terugvinden op de websites https://www.besafe.be/nl/veiligheidsthemas/cyberveiligheid/cybercriminaliteit/phishing en https://campagne.safeonweb.be.

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...