In het kader van het professionaliseringsplan van het leerkrachtenteam werd De Plataan (samen met 20 andere Vlaamse scholen) geselecteerd om samen met CTO (Centrum voor Taal en Onderwijs Leuven) en KU Leuven aan de slag te gaan rond het opbouwen van een effectief taaltraject en taalbeleid.

Schepen van Basisonderwijs Julie Asselman (LvB): Dit alles is een gevolg van de Koala screening. Wij hebben gekozen om te werken rond “begrijpend lezen” voor de lagere afdeling en “begrijpend luisteren” voor de kleuters.
Het zorgteam van zowel de lagere school als de kleuters krijgt materiaal en studiemethodieken aangeboden die op lange termijn de leerlingen verder moeten helpen.”
Onder de noemer Vitamine T wordt bij De Plataan nu ingezet op effectief taalbeleid. “Vitamine T staat voor taalvitamines voor krachtige leerlingen. Het wil de leerkrachtvaardigheden om taalkrachtig onderwijs te realiseren verhogen door middel van een effectief taalbeleid.


“Concreet wil dit zeggen dat heel bewust taalactiviteiten worden opgezet waarbij leerkrachten genoeg tijd en kansen krijgen om dit te leren. Daarbij worden alle talen en culturen omarmd die in de school/klas aanwezig zijn.
Het is een project dat loopt over twee schooljaren. Het eerste schooljaar werd ingezet op de kleuterschool en eerste leerjaar. Dit schooljaar ligt de focus op heel de lagere school. De Plataan heeft zelf een focus mogen bepalen om aan te werken en dat is voorlezen met focus op begrijpend luisteren als voorloper van begrijpend lezen.
Er wordt gewerkt aan een krachtige leeromgeving en effectieve klaspraktijken. Dit schooljaar zet heel de school in op close reading. Dit laatste is een manier van lezen waarbij leerlingen een uitdagende tekst meerdere malen lezen, steeds met een ander leesdoel. Ze gaan actief met de tekst aan de slag,” besluit Asselman. (eb)

