Nieuw circulatieplan wordt al bijgespijkerd

Het sinds 21 september pas ingevoerd circulatieplan in de stationsomgeving van Denderleeuw wordt – amper één week en een petitie later – opnieuw bijgestuurd. “We hebben duidelijk een inschattingsfout gemaakt”, geeft schepen voor lokale economie en onderwijs Jan De Nul grif toe. “Ik denk dat het geen schande is om als beleidsploeg fouten toe te geven, eruit te leren en indien nodig bij te sturen.” Een weliswaar eerlijke mea culpa, die toch wat vragen oproept. De stationsomgeving van Denderleeuw zou immers – zoals in zoveel andere steden en gemeenten – het bruisende hart moeten zijn van deze gemeente. Was het dan wel zo verstandig een volledig nieuw circulatieplan – na de feedback van amper één infovergadering – door te voeren? Laten we even resumeren.

Het verkeer aan de Fabriekstraat-De Nayerstraat en de Omlooplaan was in het nieuwe plan nog maar net gewijzigd of een petitie van een buurtbewoonster, met name Martine Guldemont, maakt duidelijk dat de verkeerssituatie in die straten zo alleen maar onveiliger geworden is. Een en ander leidt onder meer tot onveilige situaties aan het Koninklijk Atheneum. De petitie haalt in een mum van tijd honderd handtekeningen. Meteen wordt van de Fabriekstraat opnieuw dubbele richting gemaakt en wordt de Omlooplaan opnieuw een éénrichtingsstraat, vanaf de Orchideeënlaan richting De Nayerstraat.

“De Spoorweglaan, de Fabriekstraat, De Nayerstraat, ja zelfs de Stationsstraat zijn bloedvaten die dichtslibben en naar lucht happen”

We hebben het een beetje moeilijk met het feit, dat één buurtbewoonster meteen ziet wat plannenmakers blijkbaar na uitgebreid overleg niet doorhebben. En dat een nieuw en belangrijk circulatieplan voor de stationsomgeving van Denderleeuw met gissen en missen tot stand moet komen. In een gesprek met de voormalige NMBS-baas en huidige Liedekerkse raadsvoorzitter Etienne Schouppe viel op, dat hij het station van Denderleeuw ‘te ingekneld’ vindt.

Acuut gebrek aan ruimte

Schouppe legt hier wel de vinger op een belangrijk probleem voor de stationsomgeving: ruimte. En vooral het acute gebrek eraan. De buurt zit geplaagd met volgeparkeerde wijken, smalle straten, enge doorgangen en méér natuurlijke én onnatuurlijke hindernissen dan een veilig verkeer aankan. Overgoten met een dagelijks sausje van duizenden pendelaars wordt dit een zeer ongezond gerecht. De Spoorweglaan, de Fabriekstraat, De Nayerstraat, ja zelfs de Stationsstraat zijn bloedvaten die dichtslibben, naar lucht happen en zelfs geen aarzelende vrachtwagenbestuurder of tijdelijke bushalte kunnen verteren zonder voor irritante problemen te zorgen. Onze vraag: zijn er geen ernstiger en deskundiger ingrepen nodig, om deze stationsbuurt eindelijk het élan te geven dat ze verdient? Want laten we wel wezen: het huidige claustrofobische karakter van dit centrum zal in deze format nooit – maar dan ook nooit – aangenaam shoppen en uitgaan mogelijk maken. (ggm)

Georges Gielen schrijft en fotografeert al dertig jaar voor diverse kranten en weekbladen. Hij werkte jarenlang als eindredacteur voor de krant 'Het Nieuwsblad'. Bij de uitgeverij Lannoo publiceerde hij diverse reisgidsen over Zeeland, de Elzas en 'Logeren in een Stiltehotel'. Sinds 1987 maakt hij reportages voor magazines als 'Feeling', 'Grande', 'Elle', 'Plus Magazine' en nu dus ook 'Goeiedag'.

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...