Inwoners schaven aan stationsbuurt

Het gemeentebestuur van Denderleeuw, politie, brandweer en zo’n 120 inwoners werkten samen aan een nieuw circulatieplan voor de stationsomgeving met als belangrijkste doel de verblijfskwaliteit en het aangenaam wonen te verhogen. Zoals bekend worden de A. Rodenbachstraat en Spoorweglaan éénrichtingsstraten met meer groen. In de wijk Leeuwbrug komen kleinere verkeerslussen met ruimte voor fietsers. Dat geldt ook voor de Sterrenboslaan (tekening) en Wijmenierlaan. De Kruisstraat en Bosstraat worden fietsstraten, met voorrang op de auto. Ook de fietsers op de fietssnelweg F415, Burst–Denderleeuw, zullen vanaf de Kemelbrug een veilige doorsteek krijgen achter de huizen van de A. Rodenbachstraat naar het station. Het gemeentebestuur verwerft de nodige gronden om een heuse fietssnelweg aan te leggen langs het spoor. Hierin wordt 520.000 euro geïnvesteerd, deels gesubsidieerd.

Wachten op de NMBS

Het blijft nog steeds de bedoeling de buitenkant van het stationsgebouw aan te pakken met een volledig parkeer- en verkeersvrij Stationsplein. Maar zowel de treinen als de aanpak van de NMBS lopen vaak vertraging op, dat is bekend. Eerder kondigde de NMBS al aan in het station perrons te willen verhogen en vernieuwen, met moderne liften, roltrappen, luifels en schuilhuisjes. Dat zou ergens tegen 2025 moeten klaar zijn. Of niet. (ggm)

Georges Gielen schrijft en fotografeert al dertig jaar voor diverse kranten en weekbladen. Hij werkte jarenlang als eindredacteur voor de krant 'Het Nieuwsblad'. Bij de uitgeverij Lannoo publiceerde hij diverse reisgidsen over Zeeland, de Elzas en 'Logeren in een Stiltehotel'. Sinds 1987 maakt hij reportages voor magazines als 'Feeling', 'Grande', 'Elle', 'Plus Magazine' en nu dus ook 'Goeiedag'.

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...