Nieuwe brug over de E40 in Affligem, enorme operatie

Tijdens de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 februari plaatst een aannemer in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer de stalen liggers van de nieuwe brug over de E40 in Affligem.  De vier liggers werden in de nacht van 28 op 29 januari vanuit een atelier in Wondelgem (Gent) met een uitzonderlijk transport naar de snelwegparking van Groot-Bijgaarden gebracht.  Op 5 februari worden ze met twee vrachtwagens van Groot-Bijgaarden getransporteerd naar Affligem, waar ze hun definitieve plaats zullen krijgen op de landhoofden die daar de afgelopen maanden werden gebouwd. 

Stalen liggers van in totaal 220 ton

De vier stalen liggers die momenteel nog in Groot-Bijgaarden liggen, zijn al in paren (twee keer twee liggers) aan elkaar bevestigd en worden zo op 5 februari door een kraan op de landhoofden gehesen. De combinatie van twee liggers samen is 48,5 meter lang, 3,25 meter breed en weegt 110 ton.  Met een grote kraan zal de aannemer de liggers van de vrachtwagens (een vrachtwagen per paar) tillen en dan negentig graden draaien, zodat ze in de lengte van de brug komen te liggen.

Grote kraan

Omdat de kraan zulke zware lasten moet tillen, moet ze ook van voldoende ballast voorzien zijn. Die ballast – grote betonnen blokken – wordt op 5 februari aangevoerd met een apart transport op de weghelft van de E40 in de rijrichting van Brussel. De ballast wordt op haar beurt door kleinere kranen aan de grote kraan bevestigd. De grote kraan en de ballast zullen op de weghelft in de rijrichting van Oostende staan, want vanop die weghelft worden de liggers gehesen.

Precisiewerk

De gespecialiseerde aannemer die de hijsoperatie uitvoert, maakte vooraf een “hijsplan” op waarop alles in detail staat ingetekend: de landhoofden, de “oplegpunten” en bepaalde omgevingselementen zoals verlichtingspalen. Alle manoeuvres van de vrachtwagens en de kranen zijn vooraf ook minutieus gepland. Zodra de liggers op de juiste plaats liggen, worden er nog een aantal opmetingen gedaan en verwijdert de aannemer al zijn materiaal van de snelweg.

Zaterdag en zondag

Zaterdagochtend wordt de snelweg opnieuw opengesteld, maar zal de rijweg nog in de beide rijrichtingen versmald worden (i.p.v. drie, een of twee rijstroken per rijrichting) zodat de hoofdaannemer nog over genoeg ruimte beschikt om te werken. Hij zal zaterdag en zondag nog dag en nacht in de weer zijn met het plaatsen van “breedplaten,” (het eerste deel van het brugdek) bovenop de liggers, het plaatsen van bekisting aan de zijkant van de liggers en het installeren van tijdelijke leuningen (zodat de arbeiders de komende maanden in alle veiligheid kunnen voortwerken aan de brug).

Nog werk tot eind juni

Na het weekend van 6-7 februari zal de aannemer de landhoofden afwerken, het brugdek in beton aanleggen, de brug waterdicht maken, de rijweg aanleggen en de brug bovenaan afwerken (leuningen, waterafvoer). Dat alles zal nog duren tot eind juni. Vanaf begin juli kunnen fietsers en het lokale autoverkeer gebruik maken van de brug.

Topartikels editie Ninove-Dender